På nord giver vi vores praktikanter et realistisk indblik i, hvad det indebærer at arbejde i vores branche. Dermed hjælper vi dem med at afklare deres karrieredrømme, samtidig med at vi kan spotte de talenter, som har potentiale for en fremtidig fuldtidsansættelse.


Vores administrerende direktør, Torben Sand, synes egentlig, at ’praktikant’ er et lidt grimt ord: ”Det lyder, som om man skal hente kaffe og støvsuge – og det er bare slet ikke tilfældet hos os. Vi hyrer praktikanter, fordi vi gerne vil have en pipeline af talenter, som potentielt kan fortsætte som studentermedhjælpere, deltids- eller fuldtidsansatte. Derfor får vores praktikanter lov til at udføre samme type opgaver som vores øvrige medarbejdere – dog uden de samme målsætninger. Det er unge mennesker, og selvfølgelig har vi ikke de samme forventninger til dem. Det vigtigste er, at de føler, at de skaber værdi – og at vi omvendt giver dem værdi i form af viden og erfaringer, som de kan bruge på et senere tidspunkt.”. 

Læs mere: Under sin praktik på nord blev Atchaya meget klogere på, hvad hun helst vil arbejde med. I dag er hun deltidsansat i vores administration.

Test dine talenter
På nord bliver praktikanterne også sidestillet med de øvrige medarbejdere, når det kommer til rekruttering, preboarding og onboarding. Det fortæller vores samarbejdspartner Torben Østergaard fra HRConnect: ”Vi prøver at tiltrække de bedste praktikanter ved at kontakte de skoler, som uddanner handelsøkonomer. Deres uddannelse indeholder otte måneders praktik, hvilket giver tid til, at de og nord kan lære hinanden rigtig godt at kende.”
 
De ansøgere, som inviteres til samtale, får tilsendt et link til en såkaldt talenttest, som skal udfyldes på forhånd. ”I denne sammenhæng skal et talent forstås som noget, der giver dig energi. Det kan f.eks. være at arbejde målrettet og struktureret. Forskning viser, at hvis der er samspil mellem dine primære talenter og indholdet af dine arbejdsopgaver, så vil du blive bedre til dit job og have en større arbejdsglæde. Hvis dit arbejde indeholder mange opgaver, som trækker på dine nedre talenter, vil det omvendt dræne dig for energi,” forklarer Torben Østergaard og fortsætter:
 
”Vi screener ikke praktikanterne hårdnakket på resultatet af deres test. Det er et værktøj til dialog, og vi bruger det til at afdække, om de f.eks. vil trives bedst med at arbejde med salg eller administration. Lige nu har vi dygtige praktikanter i flere funktioner, og vi er på udkig efter nye salgspraktikanter med opstart i august. Her leder vi efter nogen med masser af gåpåmod og optimisme. De skal turde udfordre sig selv arbejdsmæssigt og springe ud på den dybe ende – og så står deres ledere og kolleger selvfølgelig klar med redningskransen og holder øje med dem. De får udbetalt grundløn og provision, så de må gerne have lyst til at jagte procenter og være deres egen lykkes smed. Derudover skal de have godt humør og være gode kolleger, så de passer ind i afdelingen.”

Vi prøver at tiltrække de bedste praktikanter ved at kontakte de skoler, som uddanner handelsøkonomer. Deres uddannelse indeholder otte måneders praktik, hvilket giver tid til, at de og nord kan lære hinanden rigtig godt at kende.

Marcus (th.) har været salgspraktikant på nord siden september 2022. Han sætter stor pris på samarbejdet med sin nærmeste leder, Martin Berg. 


Marcus’ tip til nye praktikanter:

1) Ring og hør mere
Lad dig ikke afskrække, hvis der står ”telefonsalg” i praktikopslaget. Ring til Torben Østergaard, og bliv klogere på, hvad jobbet egentlig indebærer. 
 

2) Brug notesbogen
Når du starter, får du udleveret en notesbog. Brug den til løbende at tage noter om dine opgaver og mål, hvordan det går, hvad du har talt med din leder om osv. På den måde kan du følge din udvikling. Det er både godt til praktikopgaven og for din egen skyld.
 

3) Vær social
Hold dig ikke tilbage. Her på nord kan du snakke med alle.
 

4) Tjen penge
Det har været en del af min motivation, at jeg kan tjene penge i min praktik. Det kan du hos nord – og jo bedre du gør dit arbejde, jo mere tjener du. 

Serviceopkald, selvtillid og faglig udvikling
Lige præcis sådan en salgspraktikant er Marcus Malmstrøm Nielsen, der er i gang med sidste semester af uddannelsen til handelsøkonom på Erhvervsakademi Dania i Horsens. Han har været ansat i vores team Flytteguiden siden 1. september 2022.
 
”I praktikopslaget stod der noget med telefonsalg, og jeg forestillede mig lidt et callcenter, hvor man bare sidder som en robot og ringer konstant til folk, der ikke gider høre på én. Men jeg ringede til Torben Østergaard, som forklarede, at det er meget mere humant, end det lyder. Det viste sig at være rigtigt, for min egen oplevelse er, at vi laver serviceopkald; vi ringer til nogen og tilbyder dem at deltage i et medie, som er relevant for deres virksomhed og målgruppe – og 80 procent af tiden vil folk gerne snakke,” fortæller han.
 
I begyndelsen skulle Marcus lige samle mod til at ringe, men han blev hurtigt mere selvsikker. Også fagligt føler han, at han har rykket sig meget: ”Jeg er gået fra at have teorien i hovedet til at kunne udføre den i praksis. Det handler f.eks. om, hvordan man taler med forskellige mennesker og lytter til den vibe, man får fra dem. Jeg startede med at sælge annoncer til Flytteguidens kalender, men efterhånden som lederne kunne høre, at jeg blev mere sikker, tilbød de mig at arbejde på andre, større projekter. Så der har hele tiden været udvikling i opgaverne.”
 

En plan for fremtiden
Igennem praktikperioden har Marcus løbende haft samtaler med sin nærmeste leder omkring sin udvikling: ”Det er fedt, at han følger op på det – og det gør de andre ledere også. Det er virkelig noget af det bedste, jeg har oplevet arbejdsmæssigt. Man får følelsen af, at de er ledere, men også mennesker. De spørger ind til, hvordan man har det, og de er åbne for input.”
 
Han har allerede talt med ledelsen om, hvad han har lyst til at lave i fremtiden – og en ansættelse på nord er bestemt ikke udelukket. Det er netop det, som er formålet med praktikken, pointerer Torben Sand: ”Vores praktikanter får prøvet nogle ting af, som gør det nemmere for dem at afklare, hvor deres talenter og interesser ligger. Vi vil gerne hjælpe dem hen til det, de drømmer om i deres liv – og det kræver, at man sammen lægger en plan for, hvilke erfaringer der skal opbygges for at komme derhen. Ønskescenariet er, at vi ender der, hvor vi sidder sammen og former et menneske.”
 
Udover den faglige udvikling er det sociale samvær med kollegerne også en vigtig årsag til, at Marcus har lyst til at blive på nord i fremtiden: ”Flere af kollegerne i afdelingen er på min alder, og jeg kan både være en drengerøv med dem og samtidig dyrke den seriøse, voksne og professionelle side, som jeg også kan lide. Jeg føler, at jeg har kendt dem siden gymnasiet, og det er faktisk det, som vægter allermest for mig – at jeg er glad, når jeg går på arbejde.”

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26 Oct, 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10 Oct, 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 04 Oct, 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14 Jun, 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: