Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. 
 

Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring:


Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge,” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord.


Netværk af dataleverandører

Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen. 

Hos nord benytter vi Danmarks mest præcise segmenteringsprogram til at definere og ramme målgruppen. Derudover har vi opbygget et netværk af dataleverandører, der er specialiseret i algoritmer og data – og som hjælper os til at ramme plet, når vi sender vores produkter ud. Vi benytter værktøjet på bl.a. vores velkomstbrochure Flytteguiden, som postomdeles til personer, der flytter til en ny kommune eller skifter adresse internt i kommunen – og her udgør segmenteringen en helt central funktion:


Ved hjælp af segmentering kan vi målrette Flytteguiden, så den sendes ud på det helt rigtige tidspunkt til den helt rigtige modtager. Dermed bidrager segmenteringen til, at vi kan hjælpe tilflyttere godt på plads i deres nye hjem og skabe forbindelse mellem de virksomheder, der optræder i Flytteguiden, og de borgere, der ønsker deres hjælp. Det er dermed segmenteringen, der binder det gode produkt og målgruppen sammen og skaber netværk og relationer, hvor det er relevant,lyder det fra Kasper Winther Guldberg, der er Head of Department & Product Manager i Flytteguiden. 


Oplagt i den digitale verden

Segmentering er ikke kun relevant, når det gælder tryksager. Også i den digitale verden er redskabet oplagt til at finjustere målgruppen og sikre, at man rammer plet, når det gælder online annoncering f.eks. via sociale medier. Sociale medier såsom Facebook, Instagram og LinkedIn er bekendte med vores digitale adfærd på platformene, og netop disse data er oplagt at benytte til segmenteret annoncering. Har du f.eks. et ønske om at nå ud til storbyboere med en interesse for bæredygtighed, eller sommerhusejere der går med et ønske om renovering, er det rent faktisk muligt at nå ud til lige præcis den målgruppe.

Segmentering har givet Din Pool Partner gode resultater

Hos nord brænder vi for segmentering og for at give vores samarbejdspartnere det maksimale ud af deres markedsføringskroner – og vi kan glæde os over de mange af vores relationer, der allerede har mærket det store udbytte, der opnås via segmentering. En af dem er Kenneth Larsen, indehaver af Din Pool Partner, som via segmenterede tryksager og digitale kampagner har kunnet udvide sin portefølje af kunder betydeligt: 

 

Når man ikke forstår så meget af mediebranchen, kan man blive ret nevøs og usikker: Man er bange for at blive narret, fordi det er uigennemskueligt, og man kan brænde en masse krudt og penge af uden at få noget for det. Derfor var jeg ret skeptisk, da jeg indledte samarbejdet med nord, men det blev hurtigt gjort til skamme. nord har levet op til alt det, de har givet udtryk for, og resultaterne er fuldstændig eksploderet, efter at vi er blevet mere synlige i medierne. Der er blevet opbygget en tillid fra starten, og alt det, der er blevet lovet og sagt, er blevet overholdt,” lyder det fra Kenneth Larsen. 

segmentering i tal:

1.500.000

årlige tryksager, hvoraf 80% af dem er segmenterede omdelinger

+ 100.000

kliks på målrettede annoncer

95%

nøjagtighed

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26 Oct, 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10 Oct, 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 04 Oct, 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
Af Mia Tolstrup 30 May, 2023
Google Ads er et vigtigt markedsføringsværktøj, der kan gøre din virksomhed mere synlig og få flere besøgende ind på din hjemmeside. Vores PPC Specialist, Maj Martinsen, gør dig klogere på, hvad Google Ads er, og hvordan det skal bruges for at skabe de bedste resultater. Du er PPC Specialist - hvad står PPC for? Det står for pay-per-click. Det er en betegnelse for betalt annoncering , der vises på søgemaskiner, hjemmesider og sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn. Hvad er Google Ads? Det er et af de værktøjer, man kan bruge til pay-per-click-annoncering. Hvis du har en Google-konto, kender du sikkert de forskellige apps som Gmail, Drev, Docs osv. Google Ads er en af dem. Det er en platform, hvor man kan oprette og vise annoncer på Google-søgemaskinen og andre hjemmesider. Overordnet kan man lave to typer af annoncer med Google Ads: 1) Søge-annoncer: Hvis dit speciale f.eks. er service af ventilationsanlæg, kan du byde ind på dette søgeord, og så vil folk se linket til din hjemmeside som et af de øverste resultater (markeret med Sponsoreret ), når de googler netop det. 2) Display-annoncer: Her udformes din annonce som et billede, en tekst, en video eller en kombination af disse. Den placeres på relevante hjemmesider og vises for brugere, som er i målgruppen for din forretning.
Share by: