Selv om årsregnskabet for 2022 slog alle rekorder i nords historie, hviler vi ikke på laurbærrene. Vi vil rykke en liga op. Derfor arbejder vi benhårdt på at realisere vores vision om, at vi gennem relationer vil være den foretrukne samarbejdspartner inden for segmenteret online og offline markedsføring. Det fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, mere om i dette interview. 


Hvad er nords primære fokusområde i den kommende tid?
Det er at arbejde benhårdt på at realisere vores vision. Visionen skal ikke bare være en remse, vi siger. Den skal udmønte sig i daglige handlinger. Vi ønsker at styrke relationen til vores kunder og blive deres foretrukne valg inden for segmenteret online og offline markedsføring – at de får øjnene op for, at de faktisk kun behøver at handle ét sted for at ramme deres målgruppe helt perfekt; nemlig her hos nord.

Hvad er nogle af de vigtigste initiativer,

der er søsat for at realisere visionen?


Strategi og planlægning: Vi har været igennem en gigantisk planlægningsproces, hvor vi har gennemgået alle vores projekter og bl.a. forsøgt at fordele dem således, at de matcher de enkelte medarbejderes styrker og interesser bedst muligt. Det har taget lang tid, men nu er køreplanen lagt, og det giver ro til at fokusere på visionen og relationen til vores kunder. Det er en del af strategien for 2023, at vi ikke kommer til at tage ret mange nye projekter ind, og hvis vi gør, skal det være for brancher, som vi har god erfaring med, f.eks. hoteller.
 
Ny salgschef: Det er et kæmpe skridt, at vi har ansat Niels Christian Harkjær som salgschef. Han får sin første arbejdsdag på nord den 11. april, og hans opgave bliver at coache og gøre os alle sammen bedre til at afdække vores kunders behov for markedsføring og dermed bringe hele vores produktportefølje i spil. Niels har omfattende erfaring inden for udarbejdelse, nedbrydning og implementering af salgsstrategier, og han vil dermed kunne hjælpe med at bryde visionen ned i små, dagligdagshandlinger, som alle i huset kan udføre.
 
Niels bliver en træner, som kan hjælpe med at løfte nord til næste niveau. Han skal også give lederne nye værktøjer, for selv om man har været her i 20 år, er der plads til at blive klogere og få ny inspiration udefra. Derfor har vi bevidst valgt, at han skulle være ældre end os og have erfaring fra større organisationer. Det vil hjælpe os med at realisere det kæmpe potentiale, som nord har.

Trivselsundersøgelser: Vi har igangsat månedlige trivselsundersøgelser, hvor medarbejderne helt anonymt kan gøre os opmærksomme, hvis de f.eks. oplever stress eller er utilfredse med noget. På den måde har vi hele tiden fingeren på pulsen i forhold til, hvordan de har det, og vi kan nå at sætte ind i tide. Det er et værktøj, som vi har investeret i for at skabe trivsel, læring og balance mellem arbejde og fritid – og gøre nord til et fedt sted at arbejde.
 
Samtidig tror jeg på, at jo gladere vi er, jo bedre er vi til at skabe relationer – både til hinanden som kolleger og til vores kunder – og dermed kan vi bedre bidrage til, at nord tager det næste skridt.
 
Nyt IT-system: Vi er i gang med at implementere et nyt IT-system, som i høj grad vil styrke vores interne samarbejde og gøre vores liv nemmere. Det bidrager til, at vi kan give vores kunder en endnu bedre service, og at vi kan fokusere på at blive så gode, som vi gerne vil være.
 

Hvilke styrker har nord, som kan

gøre det muligt at realisere visionen? 
Vi har tidligere vist, at vi er i stand til at skabe ændringer. For eksempel har abonnementssalg og medarbejdergennemstrømning været store fokusområder for os. I dag laves 80 procent af alle vores salg som abonnement, og vi havde historisk få opsigelser i 2022.
 
Abonnementssalget er også et godt eksempel på, at langt de fleste kunder vælger at blive hos os. De er glade for samarbejdet og oplever, at vores produkter har en høj kvalitet. De ved bare ikke altid, hvor meget forskelligt vi faktisk kan hjælpe dem med – og dét skal vi blive bedre til at vise dem.

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26 Oct, 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10 Oct, 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 04 Oct, 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14 Jun, 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: