Julie er tekstforfatter hos nord. ”Det har været spændende at dykke ned i 20 års identitet. Samtidig er det fedt, at der nu sker et skifte, som følger med alt det, vi har opnået de sidste mange år.”
I 2022 er det 20 år siden, at Brian Nordahl stiftede nord advertising – og siden da er der løbet meget vand i åen. Som året er gået, har vi ikke kun skiftet lokation flere gange, men også ekspanderet flokken af mediekonsulenter, grafikere og tekstforfattere. Undervejs er vi desuden blevet langt mere digitalt orienterede, hvilket i 2017 udmøntede sig i stiftelsen af vores digitale søsterselskab Nord Digital.
I dag rummer vores faste kontorlokaler på Skanderborgvej 232 i Viby intet mindre end 50 medarbejdere, som hver dag er med til at sikre gode resultater for vores kunder – både online og offline. Det er en stor milepæl at kunne fejre hele to årtier som nord advertising og ikke mindst at kunne se tilbage på sidste 20 år, og alt hvad vi har opnået. Vi er stolte af den udvikling, vi har undergået, og at så mange af vores kunder og samarbejdspartnere holder ved – ikke mindst er vi glade for de mange nye kunder og relationer, der hele tiden kommer til.
Hidtil har nord advertising og Nord Digital været separate virksomheder, men dette ændrer vi i maj 2022, når vi fejrer 20-årsjubilæum. Således lancerer vi nu en stor nyhed: nord advertising og Nord Digital bliver samlet til et hele. Det betyder, at der i fremtiden ikke længere vil findes et nord advertising og et Nord Digital; fremover vil der kun være et nord.
Med lanceringen af det nye nord demonstrerer vi, at vi er et full-service-mediebureau, der kan hjælpe med både trykte og digitale medier. Det er dog ikke nok at skifte navn; også den visuelle identitet skal passe dertil. Derfor nedsatte vi i efteråret en kreativ styregruppe, som de sidste mange måneder har haft travlt med at udvikle nords visuelle identitet – og vi kan love dig for, at der er tænkt over hver eneste detalje.
Når du fremover klikker ind på vores hjemmeside, scroller igennem vores sociale medier, eller modtager en mail fra os, vil du således støde på et helt nyt visuelt udtryk: Alt fra navn og logo til signaturer og fonte er udskiftet, og også på vores adresse i Viby er der kommet nyt flag i flagstangen, ligesom det gamle skilt på murværket er skiftet ud:
”Det er en stor opgave at blive betroet med at skulle udvikle hele virksomhedens visuelle identitet. Det er ansigtet udadtil, og det er et forretningsgrundlag, vi har fået lov at pille ved – og der er i den grad blevet pillet ved det hele,” fortæller Julie Storgaard Philipp, som i fællesskab med Jesper Stie Tommerup og Kirstine Harloff Birckner har udviklet flere af de mange nye tiltag i nords visuelle profil.
Visionen bag den nye visuelle identitet er at skabe overensstemmelse mellem, hvem nord er, og hvad nord udstråler til omverden – og netop denne overvejelse har været stærkt repræsenteret under udviklingen af den nye visuelle identitet: ”nord har udviklet sig gennem årene og transformeret sig til at være en helt anden virksomhed. Vi har nogle andre koncepter og driver forretning på en helt anden måde, og det skal vores visuelle identitet også afspejle. Det hele skal følge med og passe sammen med den retning, vi bevæger os i,” lyder det fra Jesper Stie Tommerup.
Kirstine Harloff Birckner supplerer: ”Vi vil gerne stå ved, hvad vi kan, og det er vigtigt, at folk udefra kan se det samme, som vi ser indefra. Når man har travlt med at forbedre andre virksomheders markedsføring, kan man helt glemme sig selv – og det er jo dumt ikke at unde os selv det, vi er allerbedst til.”
I 2021 undergik kontorerne på Skanderborgvej en stor og tiltrængt make-over, hvor vi fik moderniseret vores rammer – og nu kan vi glæde os over, at det moderniserede udtryk i fremtiden vil præge hele linjen. Det er samtidig til stor tilfredsstillelse, at hele identiteten er udtænkt og skabt internt i huset takket være vores dygtige kollegaer.
Vi håber, at I vil tage godt imod det nye nord!
Jesper er grafiker hos nord. ”Vores mål har været at skabe synergi mellem, hvem vi er, og hvad vi kan. Vi er glade for at kunne visualisere nord anno 2022 over for vores kunder og samarbejdspartnere.”
Broen mellem nord advertising og Nord Digital har ikke altid været helt nem at gennemskue, men i fremtiden er der ingen bro, men kun én fælles retning. Når man samler to identiteter i en, skal man finde en fællesnævner – og den finder man først og fremmest i navnet nord. Punktummet er taget med i logoet for at sætte to streger under, at vi nu bare er nord.
Bare rolig – vi holder de nye nord-farver i de velkendte blå nuancer. Vi har skiftet den turkise blå farve ud med tre afdæmpede toner af blå, som skaber et mere roligt visuelt udtryk, samtidig med at nords identitet bevares.
nordnord.dk afspejler nords nye identitet. Det er uformelt og anderledes, og de to nord’er indikerer en indbyrdes relation, som ligeledes er i overensstemmelse med vores vision. Derudover er domænet et ordspil på sammenlægningen af nord advertising og Nord Digital – nord og nord.
Vores nye hjemmeside er levende, inspirerende og repræsenterer nord anno 2022. Her kan du blive klogere på nord, finde cases og se et udvalg af vores koncepter. Vi vil dog ikke kun vise, hvad vi kan – men også hvem vi er. Derfor kan man også finde alle vores medarbejdere på hjemmesiden, så man konkret ved, hvem man får i røret, og hvem man skriver til.
Vi slår nord advertisings og Nord Digitals sociale medier sammen til én samlet Facebook-side og LinkedIn-side. Også på de sociale medier er ønsket at skabe kontinuitet mellem det nord, folk møder online, og det nord, folk ser, når de besøger os.
Kirstine er tekstforfatter hos nord. ”Vi er et samlet hold, og det skal både ses i identiteten og forhåbentlig også ligge i følelsen blandt medarbejderne fremover.”