nord advertising og Nord Digital er blevet slået sammen til én virksomhed – nemlig nord. Ikke advertising, ikke Digital; bare nord. Med sammenlægningen præsenterer vi ikke blot et nyt navn, men også en ny visuel identitet.

Julie er tekstforfatter hos nord. ”Det har været spændende at dykke ned i 20 års identitet. Samtidig er det fedt, at der nu sker et skifte, som følger med alt det, vi har opnået de sidste mange år.

I 2022 er det 20 år siden, at Brian Nordahl stiftede nord advertising – og siden da er der løbet meget vand i åen. Som året er gået, har vi ikke kun skiftet lokation flere gange, men også ekspanderet flokken af mediekonsulenter, grafikere og tekstforfattere. Undervejs er vi desuden blevet langt mere digitalt orienterede, hvilket i 2017 udmøntede sig i stiftelsen af vores digitale søsterselskab Nord Digital.

 

I dag rummer vores faste kontorlokaler på Skanderborgvej 232 i Viby intet mindre end 50 medarbejdere, som hver dag er med til at sikre gode resultater for vores kunder – både online og offline. Det er en stor milepæl at kunne fejre hele to årtier som nord advertising og ikke mindst at kunne se tilbage på sidste 20 år, og alt hvad vi har opnået. Vi er stolte af den udvikling, vi har undergået, og at så mange af vores kunder og samarbejdspartnere holder ved – ikke mindst er vi glade for de mange nye kunder og relationer, der hele tiden kommer til.

 

nord advertising og Nord Digital bliver til nord 
Det er nemt og trygt at fortsætte i samme retning, når tingene fungerer – men vi vil altid gerne holde trit med udviklingen og udfordre os selv. Det var også bevæggrunden for, at vi i 2017 udvidede med vores søsterselskab, Nord Digital, som har vist sig at blive den succes, som vi ved stiftelsen kun turde håbe på.

 

Hidtil har nord advertising og Nord Digital været separate virksomheder, men dette ændrer vi i maj 2022, når vi fejrer 20-årsjubilæum. Således lancerer vi nu en stor nyhed: nord advertising og Nord Digital bliver samlet til et hele. Det betyder, at der i fremtiden ikke længere vil findes et nord advertising og et Nord Digital; fremover vil der kun være et nord.


Ny visuel identitet

Med lanceringen af det nye nord demonstrerer vi, at vi er et full-service-mediebureau, der kan hjælpe med både trykte og digitale medier. Det er dog ikke nok at skifte navn; også den visuelle identitet skal passe dertil. Derfor nedsatte vi i efteråret en kreativ styregruppe, som de sidste mange måneder har haft travlt med at udvikle nords visuelle identitet – og vi kan love dig for, at der er tænkt over hver eneste detalje. 


Når du fremover klikker ind på vores hjemmeside, scroller igennem vores sociale medier, eller modtager en mail fra os, vil du således støde på et helt nyt visuelt udtryk: Alt fra navn og logo til signaturer og fonte er udskiftet, og også på vores adresse i Viby er der kommet nyt flag i flagstangen, ligesom det gamle skilt på murværket er skiftet ud:

 

Det er en stor opgave at blive betroet med at skulle udvikle hele virksomhedens visuelle identitet. Det er ansigtet udadtil, og det er et forretningsgrundlag, vi har fået lov at pille ved – og der er i den grad blevet pillet ved det hele,” fortæller Julie Storgaard Philipp, som i fællesskab med Jesper Stie Tommerup og Kirstine Harloff Birckner har udviklet flere af de mange nye tiltag i nords visuelle profil.


Det hele skal passe sammen

Visionen bag den nye visuelle identitet er at skabe overensstemmelse mellem, hvem nord er, og hvad nord udstråler til omverden – og netop denne overvejelse har været stærkt repræsenteret under udviklingen af den nye visuelle identitet: ”nord har udviklet sig gennem årene og transformeret sig til at være en helt anden virksomhed. Vi har nogle andre koncepter og driver forretning på en helt anden måde, og det skal vores visuelle identitet også afspejle. Det hele skal følge med og passe sammen med den retning, vi bevæger os i,” lyder det fra Jesper Stie Tommerup.

 

Kirstine Harloff Birckner supplerer: ”Vi vil gerne stå ved, hvad vi kan, og det er vigtigt, at folk udefra kan se det samme, som vi ser indefra. Når man har travlt med at forbedre andre virksomheders markedsføring, kan man helt glemme sig selv – og det er jo dumt ikke at unde os selv det, vi er allerbedst til.

 

Skabt internt

I 2021 undergik kontorerne på Skanderborgvej en stor og tiltrængt make-over, hvor vi fik moderniseret vores rammer – og nu kan vi glæde os over, at det moderniserede udtryk i fremtiden vil præge hele linjen. Det er samtidig til stor tilfredsstillelse, at hele identiteten er udtænkt og skabt internt i huset takket være vores dygtige kollegaer. Vi håber, at I vil tage godt imod det nye nord!

Jesper er grafiker hos nord. Vores mål har været at skabe synergi mellem, hvem vi er, og hvad vi kan. Vi er glade for at kunne visualisere nord anno 2022 over for vores kunder og samarbejdspartnere.

Et udpluk af elementerne i det nye nord:

Navn og logo

Broen mellem nord advertising og Nord Digital har ikke altid været helt nem at gennemskue, men i fremtiden er der ingen bro, men kun én fælles retning. Når man samler to identiteter i en, skal man finde en fællesnævner – og den finder man først og fremmest i navnet nord. Punktummet er taget med i logoet for at sætte to streger under, at vi nu bare er nord.

 

Farver

Bare rolig – vi holder de nye nord-farver i de velkendte blå nuancer. Vi har skiftet den turkise blå farve ud med tre afdæmpede toner af blå, som skaber et mere roligt visuelt udtryk, samtidig med at nords identitet bevares.

 

Domæne

nordnord.dk afspejler nords nye identitet. Det er uformelt og anderledes, og de to nord’er indikerer en indbyrdes relation, som ligeledes er i overensstemmelse med vores vision. Derudover er domænet et ordspil på sammenlægningen af nord advertising og Nord Digital – nord og nord.

Mød os

Vores nye hjemmeside er levende, inspirerende og repræsenterer nord anno 2022. Her kan du blive klogere på nord, finde cases og se et udvalg af vores koncepter. Vi vil dog ikke kun vise, hvad vi kan – men også hvem vi er. Derfor kan man også finde alle vores medarbejdere på hjemmesiden, så man konkret ved, hvem man får i røret, og hvem man skriver til.

 

Sociale medier

Vi slår nord advertisings og Nord Digitals sociale medier sammen til én samlet Facebook-side og LinkedIn-side. Også på de sociale medier er ønsket at skabe kontinuitet mellem det nord, folk møder online, og det nord, folk ser, når de besøger os.

Kirstine er tekstforfatter hos nord. Vi er et samlet hold, og det skal både ses i identiteten og forhåbentlig også ligge i følelsen blandt medarbejderne fremover.” 

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26 Oct, 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10 Oct, 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 04 Oct, 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14 Jun, 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: