Hvorfor ChatGPT aldrig nævner dit firma (og hvordan du ændrer det)
Bliver dine konkurrenter nævnt i ChatGPT i stedet for dig? Så skyldes det nok at de har investeret i SEO i mange år.
Bliv fundet af ChatGPT
Bliver dine konkurrenter nævnt i ChatGPT i stedet for dig? Så skyldes det nok at de har investeret i SEO i mange år.
Men her er den gode nyhed: Hvis du ikke allerede har investeret i SEO, så kan du få en dobbelt gevinst ved at investere nu.
De samme fundamentale principper, der gør dit website synligt på Google, danner grundstenen for at blive fundet i generative engines.
Generative engines er fællesbetegnelsen for ChatGTP, Google Gemini og lignede værktøjer.
Så nu har du muligheden for at slå to fluer med ét smæk: en investering der forbedrer din synlighed både i traditionelle søgemaskiner og i AI-værktøjerne, som hver dag overtager flere af dine kunders søgninger.
I videoen forklarer jeg kort hvordan vi ser fald i trafik hos vores kunder på grund af ChatGPT, og hvilke typer søgninger, som vi ser fald på. Videoen er lavet i maj 2025, så der kan være sket en udvikling siden.
Sådan sikrer du dig, at AI kender dit brand
Når dine kunder spørger ChatGPT eller Google Gemini om løsninger inden for dit område, nævner AI'en så dit firma?
Generative Engine Optimization (GEO) handler om at blive synlig i de AI-værktøjer, som dine kunder bruger til at træffe købsbeslutninger.
I stedet for at klikke sig gennem søgeresultater på Google, får de nu færdige anbefalinger direkte fra ChatGPT, Perplexity og lignende værktøjer.
Spørgsmålet er: Er du med i de anbefalinger?
Det skjulte problem: Sådan finder du ud af om AI kender dig
Her er udfordringen: I modsætning til Google, hvor du kan se præcist hvor mange der søger på "cykler" hver måned, er AI-verdenen en black box.
ChatGPT og Gemini deler ikke deres data med os. Værktøjer som Ahrefs og Accuranker prøver at løse dette, men vi ved stadig ikke hvor præcise deres målinger er.
Nedenfor kan du se overblikket som Ahrefs giver. De laver deres egne estimater for hvor meget man bliver nævnt i de forskellige generative engines som fx. ChatGPT, Copilot og Gemini.
Vi har adgang til værktøjet, så du kan kontakte os, hvis du vil se tallene for dit website.

Hvis du vil se hvor mange Googler ‘cykler’ om måneden, så kan du bruge Google Keyword Planner. Der giver Google et estimat på hvor mange søgninger der er. Men der er ikke en tilsvarende løsning hos ChatGPT.
Vi ved derfor ikke hvilke typer søgninger, som din virksomhed bliver vist i og hvilke som den kunne blive vist i.
Du skal derfor tænke i personaer: “Hvad ville mine kunder søge på for at finde vores løsning?”
Det skal du tænke for hver af dine kundetyper. Derefter kan du lave indhold på dit website, som passer til deres behov.
Test med en række prompts fra dine personaer i ChatGPT og lignede værktøjer, og lav en vurdering af hvor synlig du er.

ChatGPT sender ikke meget trafik (endnu)
Vil du se om du får besøgende fra ChatGPT allerede?
Gå ind i Google Analytics under ‘Trafikanskaffelse’ og filtrer derefter på ‘Sessionskilde/-medium’. Søg derefter på 'ChatGPT'.
Så kan du se, hvor mange besøgende, som du har fået direkte fra ChatGPT.
Noter at jeg skrev ‘direkte’. ChatGPT kan have påvirket mange flere brugerrejser ved at nævne dit firma eller dine løsninger uden at brugere har klikket hen til dit website.
Du skal ikke forvente meget trafik fra generative engines som ChatGPT og Google Gemini.
Nedenstående tal er fra et website som dominerer en niche på SEO-fronten.
De får 200.000 besøgende om året via søgemaskiner som Google og Bing. De har kun fået 371 besøg fra ChatGPT, hvilket kun er svarende til 0,2% af deres trafik fra Google og andre søgemaskiner.
Vi forventer at se en markant stigning i trafik fra generative engines, når brugen bliver mere udbredt, men indtil videre giver det et højere afkast at investere i de traditionelle søgemaskiner.

Klar til at blive synlig både på Google og i AI?
SEO og GEO går hånd i hånd. Lad os tage en snak om hvordan din virksomhed kan bygge synlighed op i både traditionelle søgemaskiner og de AI-værktøjer, dine kunder bruger hver dag.
Send mig en mail på
shf@nordnord.dk, så finder vi ud af hvor dit største potentiale ligger.

Skal vi tage en uforpligtende snak om jeres virksomhed?
Kontakt Simon
Mange tak for din mail
Jeg forsøger at vende retur hurtigst muligt.
Please try again later.